Taskuvarkauksien ehkäisykampanja käynnistyy

Julkaisuajankohta 13.6.2018 9.31
Tiedote
#ProtectYourPocket

Euroopan laajuinen kampanja taskuvarkauksien ehkäisemiseksi käynnistyy. Lähinnä sosiaalisessa mediassa näkyvän kampanjan ideana on varoittaa kansalaisia taskuvarkauden riskistä ja antaa tietoa siitä, miten omaisuuttaan voi suojata varkailta.

Euroopassa taskuvarkaudet liittyvät ennen kaikkea turismiin ja niitä tekevät liikkuvat rikollisryhmät. Taskuvarkauden seuraukset uhrille ovat vakavia ja menetettyjen arvoesineiden ja papereiden korvaaminen vie aikaa ja rahaa. Lisäksi ilmiö voi aiheuttaa turvattomuuden tunnetta. Esimerkiksi Helsingissä on alkuvuoden aikana kirjattu yli 2650 taskuvarkautta, mutta yleensä ne lisääntyvät kesän aikana. Silloin ihmiset matkustavat paljon ja osallistuvat erilaisiin tapahtumiin; valitettavasti samoin aktivoituvat lompakko- ja kännykkävarkaat.

Euroopan rikoksentorjuntaverkoston (EUCPN) lyhyiden videoiden aiheena ovat taskuvarkaudet julkisessa liikenteessä, festivaaleilla ja jalkapallon MM-kisojen ulkoilmakatsomoissa. Ongelmatilanteet väkijoukossa esitetään piirroshahmojen avulla. Videot voi katsoa ja jakaa EUCPN:n YouTube-kanavalta. Lisäksi neuvoja taskuvarkauksilta suojautumiseen on koottu rikoksentorjuntaneuvoston sivuille suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

#ProtectYourPocket -kampanjan toteuttavat Euroopan rikoksentorjuntaverkosto, EUROPOL ja 25 Euroopan maata. Sen on rahoittanut EU:n sisäisen turvallisuuden rahasto. Suomessa kampanjaan osallistuvat rikoksentorjuntaneuvosto, Helsingin poliisi ja Helsingin kaupunki. Myös muiden kaupunkien ja erilaisten joukkotapahtumien järjestäjien toivotaan jakavan videoita ja tietoa taskuvarkauksien ehkäisystä omissa some-kanavissaan.

Kampanjavideot (julkinen liikenne, festivaalit ja kisakatsomo) on julkaistu EUCPN:n YouTube-kanavalla

Ohjeita taskuvarkauksien ehkäisyyn http://rikoksentorjunta.fi/taskuvarkauksien-ehkaisykampanja

Lisätietoja EUCPN:n kampanjasta: erikoissuunnittelija Saija Sambou, puh. 02951 50352, sähköposti: [email protected]

Kampanjan kuvituskuvia voit pyytää: viestintäasiantuntija Riikka Kostiainen, puh. 02952 50252, [email protected]